Zazenkai Söndag 20/11 med Ordinary Mind Umeå

 
 

Zazenkai betyder “Att komma tillsammans och meditera”. Vi möts en dag under tystnad. Mediterar och delar måltid tillsammans. Upplägget är ungefär som på en vanlig sesshin/längre retreat. Schema för dagen hittar du längre ner.

Tid:    09.00-16.00
Plats:Umestan, Hus 1, Kaserngatan 9, Pops Academy, våning 3.
Kostnad: Medlemmar i Ordinary Mind 100 kr. Icke medlemmar 150 kr. Swish: 123 216 14 04, märk Zazenkai 20/11

Här kan du bli medlem fr.o.m. nu och för 2023

Anmälan: Anmälan gör du via mail till umea@ordinarymind.se senast onsdag 16/11
Lunch: Var och en tar med sig sin egen lunch, tallrik, mugg, och bestick.Vi kommer att ha en enkel måltidsceremoni och måltiden intas under tystnad. Kaffe och te står OM Umeå för.

Övrigt

  • Om du inte suttit med oss tidigare rekommenderar vi att du kommer på en av våra tisdagsmeditationer. 

  • Schemat för vår Zazenkai hittar du här nedanför. 

  • Liksom en text av Shohaku Okumura som bla handlar om hur vi möter/hanterar våra tankar när vi sitter i zazen.

Schema för Zazenkai söndag 20/11 2022
09.00-09.30 Introduktion
09.30-10.00 Zazen  Sittande meditation
10.00-10.10 Kinhin  Gående meditation
10.10-10.40 Zazen
10.40-10.50 Kinhin
10.50-11.20 Ceremoni
11.20-13.00 Lunchförberedelse, Gemensam lunch, Vila
13.00-13.30 Zazen
13.30-13.40 Kinhin
13.40-14.10 Zazen
14.10-14.20 Kinhin
14.20-14.50 Zazen
14.50-15.00 Paus
15.00-15.45-ish       Delningsrunda med te och frukt


“Nondiscrimination is not Enlightenment” 
Ur Shohaku Okumuras bok “Living By Vow” sid 233-234
Okumura är japansk zenlärare i sotozentraditionen. Han är idag abbot på Sanshin Zen Community i Bloomington Indiana.

“På grund av vår uppfostran kan vi lätt se vår individualitet. Så det första vi behöver lära oss är att se det universella i vårt liv. Vi behöver kunna se att vi delar vårt liv med andra människor, och med alla varelser i hela universum

Det är betydelsen av en av hörnstenarna i Buddhas undervisning. “Interdependence/Ömsesidigt beroende” Men det är ett misstag om vi klamrar oss fast vid det perspektivet och kallar det för upplysning. Buddha menade att vi måste se verkligheten i vårt liv från båda sidorna. Både från den individuella, och universella sidan.

Vår zazenpraktik syftar till att vakna upp till verkligheten som finns före separationen mellan det universella och det individuella. Vanligtvis ser vi saker från än det ena eller det andra perspektivet.  När vi sitter släpper vi taget om våra tankar och alla särskilda perspektiv. Vi håller inte taget om någonting-

Det betyder inte att vi utplånar tankarna. Tankarna finns alltid där när vi upplever våra liv, även när vi sitter i meditationsställning. Vårt sinne verkar ofta mera fyllt av tankar när vi sitter i zazen på en tyst plats. Faktum är att vår kropp och sinne är mer upptaget och för mer oväsen i vårt dagliga liv, men eftersom omgivningen också för en massa oväsen ser vi inte tumultet som pågår i oss själva.

Men när vi kommer till en tyst plats hör vi tom. det minsta ljud. Tex kan vi höra ljudet av vår klocka när vi sitter i zendon. Vi uppmärksammar tydligare ljudet som kommer från våra kroppar och det framstår som om vårt sinne är oroligare än vad det brukar vara. Jag ser detta som ett bra tecken i vår zenpraktik. 

Vi hör detta oväsen för att vårt sinne börjar lugna ner sig. Vi ska naturligtvis släppa taget om detta inre oväsen, och varken hålla fast vid det eller försöka fly från det. Vi ska bara vara vakna och låta det gå. Låt alla tankar, känslor och dagdrömmar komma och gå fritt. Allting rör sig, ingenting blir kvar för alltid. Låt allt vara med dig.

I zazen skall du hålla en upprätt ställning, andas tyst genom näsan och släppa taget om allt. Vi försöker inte kontrollera någonting. Vi bara sitter i denna ställning och släpper taget. Det är så vi manifesterar både det individuella och universella.

Tankarna finns där, ändå tänker vi inte. Det är svårt att förklara. Det är som när vi kör bil och växlar till friläge. Motorn rör sig men bilen rör sig inte. I zazen sätter vi sinnet i friläge. Tankarna är där, men vi berörs inte av dom. Min lärare Uchiyama Roshi sa “Tankar är bara en sekretion från hjärnan” Tankarna är inte ett gift, men om du tar tag i dom och blir kontrollerad av dom, blir dom ett gift.

Vi ger uttryck för både den individuella och universella aspekten av våra liv när vi “Öppnar handen som håller tanken”  och blir inte påverkade av den. Detta är vår praktik

Vår zazen är inte en metod för att begrunda verklighetens individuella och universella aspekter. Det är ett sätt att ge uttryck för både det individuella och universella.

Vi är inte den som observerar, utan snarare själva verkligheten”